Hoe kun je no-shows voorkomen?

Posted · Add Comment

Een van de grootste frustraties van beauty en wellness professionals is dat klanten soms zonder iets te laten weten niet komen opdagen op hun afspraak. Ze veroorzaken onverwacht lange pauzes en het leidt tot misgelopen inkomsten. Als je met personeel werkt zorgt dit voor kosten waar niets tegenover staat qua inkomsten: ook dit kan je missen als kiespijn. Kortom, ergernis op en top. Hoe kun je dit probleem van zogeheten ‘no-shows’ voorkomen?

Klanten die voortdurend hun afspraken vergeten of moeilijk doen over annulatie betaling, kun je missen als kiespijn.

Het kan gebeuren dat een klant een keer niet komt opdagen. Bel dan even om te vragen of alles in orde is en vraag of de klant de afspraak misschien vergeten is. Misschien heeft de klant zich vergist of is er iets dringends tussen gekomen. Soms zal de klant alsnog komen en anders kun je een nieuwe afspraak maken. We vergeten allemaal weleens iets. Loyale klanten zullen zich verontschuldigen en zullen er geen probleem van maken als je de behandeling in rekening brengt. Klanten die voortdurend hun afspraken vergeten of moeilijk doen over een betaling, kun je missen als kiespijn.

Hoe kun je no-shows voorkomen?

Om no-shows te voorkomen kun je een dag voor de afspraak je klant een herinnerings sms sturen. Gebruik je een online reserveringssysteem, dan kun je dit automatisch instellen. Een andere tip is om indien mogelijk de tijd tussen het maken van de afspraak en de datum van de afspraak zo kort mogelijk te houden. Je klant zal de afspraak dan minder snel vergeten.
Bouw een persoonlijke relatie op met je klanten en informeer ze over dit probleem en de negatieve gevolgen voor jouw salon. Je klanten zullen nu beter hun best doen om hun afspraken niet te vergeten, op tijd te komen of om op tijd hun afspraak af te zeggen. Stel ook duidelijke huisregels op.

Huisregels opstellen en kenbaar maken

Een klant die niet komt opdagen, betekent gemiste inkomsten. Je kunt dit voorkomen door huisregels op te stellen. Het is gebruikelijk om je klanten te vragen om hun afspraak minstens 24 uur van tevoren af te zeggen als ze niet kunnen. Gebeurt dit niet, dan breng je het bedrag van de behandeling in rekening. Zorg dat je klanten bekend zijn met deze voorwaarden door ze op verschillende manieren hierover te informeren; bij hun eerste afspraak, via je afspraak kaartje en je website. Hang de huisregels ook goed zichtbaar op in je salon. Je staat in je recht om de behandeling in rekening te brengen. Denk er wel aan dat, hoewel mondelinge afspraken bindend zijn, ze lastig zijn om te bewijzen. Werk daarom het liefst via de e-mail of een afsprakenkaart.

Alternatieve oplossingen bij no-shows

Tot slot enkele alternatieve oplossingen bij no-shows om de verloren tijd toch nuttig te besteden. Zorg dat je altijd een takenlijst hebt klaarliggen met taken die je kunt uitvoeren als een klant niet komt opdagen; je website updaten, bestellingen doen, een blog schrijven etc. Daarnaast kun je ook een reservelijst opstellen met trouwe klanten in de buurt die mogelijk zitten te wachten op een vrij plekje in jouw drukke agenda of die graag tussendoor een extra behandeling willen. Stuur een sms’je en mogelijk krijg je reactie van een enthousiaste klant die graag even langskomt!

Dit laatste werkt bij ons 2 maal op 5 – dus: don’t give up!

Comments are closed.